[TAF-lista] Fw: Beklager få observasjonskvelder - Snømåker-korps ønskes etablert.

Per Jonny Bremseth mpkris at online.no
Tors Jan 19 12:43:36 CET 2017

Hei igjen!

    Jeg også blir helt oppgitt over været og vinden. Jeg tenker da på
kometen 45P (H-M-P) som blir aktuell fra begynnelsen av februar og
kommer nærmest Jorden 11. februar.
    Vi vet ikke hvordan den vil se ut da, men dersom den beholder
lystyrken brukbart, er det naturlig å tro at komaen blir stor og
diffus, ut fra observasjoner under nærpassasjen i 2011!
    Kometens lystyrke er da beregnet til mag. 6.0 (Weekly), men blir
desto verre å se i prismekikkert, da lystyrken blir smurt utover et
større område på himmelen.
    45P har en omløpstid på litt over 5 år og har nå tidenes mest
gunstige passasje. Senere vil den ha maks. lystyrke på ca. 8.5. (2022)
    Uansett værforhold, observer også mellom drivende skyer!
Desverre kommer også månelyset å gjøre seg gjeldende rundt
den 11. februar.
    Jeg er veldig "sugen" på kometobservasjon nå!!
Lykke til alle!!

    Per-Jonny.