[TAF-lista] Utfordret Einstein!

Jan Myrheim jan.myrheim at ntnu.no
Mon Okt 16 11:31:52 CEST 2017

Her er en mer teknisk kommentar til Nash sin teori:

https://physics.stackexchange.com/questions/189261/is-john-nashs-interesting-equation-really-interesting

Den mest åpenbare forskjellen mellom de to teoriene (for meg som ikke
har studert Nash sin teori spesielt) er at John Nash har laget
en fjerde-ordens differensialligning til å erstatte Einsteins
andre-ordens ligning.  De to ekstra derivasjonene betyr at ligningen har
mange flere løsninger, de fleste (eller alle?) trolig uønskede.
Som det går fram av kommentaren, er denne typen teorier grundig studert
gjennom snart 50 år, og de problematiske sidene ved teoriene er
fremdeles problematiske.

Det er vel også omtrent det som Marit Sandstad sier i NRK sin artikkel.
Men som hun også sier, er det rett å forfølge store (og uortodokse)
ideer.

Hilsen Jan Myrheim