[TAF-lista] Solobservasjon tirsdag kl 17 på Dragvoll

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Sön Aug 16 23:49:40 CEST 2020

På tirsdag arrangerer vi observasjon av sola gjennom TAF sitt
hydrogen-alfa solteleskop. Det skjer fra kl 17 til 18 på den store
parkeringsplassen ved idrettsbygget på Dragvoll.

Kartlenke: https://goo.gl/maps/yum3YpZqRoX1AfnN8
Buss 3 har hyppige avganger dit fra sentrum via Gløshaugen og Moholt.
Kanskje setter vi også opp et vanlig teleskop med grått solfilter.

Jeg tar forbehold om yr fortsatt melder sol på tirsdag. Så langt ser det
lovende ut. Bekreftelse kommer på TAF-lista før kl 15 på tirsdag.

*Smittevern:* Alle må holde forsvarlig avstand. Vi stiller med håndsprit
som skal brukes før og etter at man tar på teleskopet. Og som alltid i
disse dager: Hold deg hjemme hvis du er syk.

Det er lenge siden forrige vi arrangerte solobservasjon i TAF. Jeg
testet TAF sitt hydrogen-alfa solteleskop i dag, og det var ingen
solflekker å se. Vi har bare såvidt passert solflekk-minimum. Derimot
kunne jeg se tydelige granulasjoner på soloverflaten, og fine
protuberanser og "spiker" som strakk seg ut fra kanten av sola.

Velkommen!

Vennlig hilsen,
Erlend Rønnekleiv