[TAF-lista] Sammentreff med fullmåne

Stein O Wasbø stein at wasbo.net
Ons Dec 30 22:33:03 CET 2020

Hei,

Sammenhengen mellom tidevann og større jordskjelv har vel vært studert statistisk sett tidligere. Da har man ikke funnet noen signifikante sammenhenger så vidt jeg kjenner til. Det er visstnok funnet en svak samvariasjon mellom lavt tidevann og mindre seismisk aktivitet i noen studier.

Det at man ikke finner klare sammenhenger her er jo egentlig litt overraskende, men viser kanskje at geologien og spenningsoppbygging er viktigere utløsende faktorer?

Mvh
Stein

Sendt fra mobil enhet