[TAF-lista] [Stjerneskudd] Geminidene

Jan-Otto Hoel jan.otto.hoel at gmail.com
Fre Dec 15 08:32:31 CET 2023

Hei,

Jeg+sønn+svigerdatter observerte fra et sted på veien mellom Jonsvatnet og
Malvik i 22-23-tiden. Det var nok litt iskrystaler i lufta og himmelen ble
ikke svart, Man kunne så vidt se sjustjernene.
Vi så 20-30 stjerneskudd. MEN:

Etterhvert trakk det inn et tynt skylag fra vest. Da vi skulle til å dra
hjem skjedde det noe jeg aldri har sett før:
Skylaget ble lyst opp av et kraftig stjerneskudd som varte i ca. 1/2
sekund. Meteoren beveget seg nordover fra utstrålingspunktet. Vi så altså
dette gjennom skylaget!
Dette skjedde like etter kl. 23 - kanskje 23:05?
Alle tre så heldigvis ca. i den retningen da det skjedde :-)

Ha en flott helg :-)
Jan-Otto