[TAF-lista] tidevann og jordskjelv

benemma at online.no benemma at online.no
Tis Feb 7 10:18:32 CET 2023

Interessant!. Det finnes sikkert statistikk som viser eventuell korrelasjon
mellom jordskjelv og månefaser.
Jeg gjetter meg frem til en mulig hypotese:
Jordskjelv, i hvert fall de langs plategrensene, skyldes relativ bevegelse
mellom platene eller kanskje heller manglende bevegelse langs platekanten,
noe som langsomt bygger opp spenninger i jordskorpa.
Kanskje endringer i tidevannskreftene pga månen er 'dråpen som får begeret
til å flyte over'?

Hilsen Rolf Hegerberg