[TAF-lista] Komet 45P (Honda-Mrkos-Pajdusakova).

Per Jonny Bremseth mpkris at online.no
Tors Feb 9 13:01:00 CET 2017

Hei sann!

    Komet 45P passerer nærmest Jorden, som de fleste vet, 11. februar.
Den er mye lysvakere nå, og halen er borte (se "Spaceweather".
Lystyrken er nå godt under 7. magnitude og den er meget diffus og
stor og dermed vanskelig å se i prismekikkert også.
    Med liten forstørrelse på teleskopet, er sjansen best for å se den!
Min observasjon med prismekikkert den 4. februar må være feil, da
jeg beskrev kometen som nesten stjernelignende. Jeg syntes jeg så
koma, og det er mulig det lå en stjerne i den??
    Og som sagt før, med en fullmåne den 11., blir saken verre både
visuelt og fotografisk til tross for at kometen kommer bare 30 måne-
-avstander fra Jorden! (7,5 mill. km.)! Nærmere enn komet Hyakutake?

    Per-Jonny.