[TAF-lista] Komet 45P (Honda-Mrkos-Pajdusakova).

Bjerkgård Terje Terje.Bjerkgard at NGU.NO
Tors Feb 9 13:22:28 CET 2017

Nei. Vi får sette vår lit til C/2015 V2 Johnsen...Den kan bli fin kanskje?

Terje

-----Opprinnelig melding-----
Fra: taf-lista-bounces at nvg.ntnu.no [mailto:taf-lista-bounces at nvg.ntnu.no] På vegne av Per Jonny Bremseth
Sendt: 9. februar 2017 13:01
Til: taf-lista at nvg.ntnu.no
Emne: [TAF-lista] Komet 45P (Honda-Mrkos-Pajdusakova).
Viktighet: Lav

Hei sann!

    Komet 45P passerer nærmest Jorden, som de fleste vet, 11. februar.
Den er mye lysvakere nå, og halen er borte (se "Spaceweather".
Lystyrken er nå godt under 7. magnitude og den er meget diffus og stor og dermed vanskelig å se i prismekikkert også.
    Med liten forstørrelse på teleskopet, er sjansen best for å se den!
Min observasjon med prismekikkert den 4. februar må være feil, da jeg beskrev kometen som nesten stjernelignende. Jeg syntes jeg så koma, og det er mulig det lå en stjerne i den??
    Og som sagt før, med en fullmåne den 11., blir saken verre både visuelt og fotografisk til tross for at kometen kommer bare 30 måne- -avstander fra Jorden! (7,5 mill. km.)! Nærmere enn komet Hyakutake?

    Per-Jonny.