[TAF-lista] Kometene.

Per Jonny Bremseth mpkris at online.no
Ons Jan 11 12:28:26 CET 2017

Hei sann!

    Kometen C/2016 U1 (Neowise) er nå på mag. 7.2 og er uaktuell for
oss da den rusler rett sør.
    45P (H-M-P) har nå en lystyrke på 6.3 etter perihel 31. desember,men
vil beholde lystyrken under nærpassasje med Jorden utover februar til
rundt 6.0 ifølge "Weekly" (oppdat. 8. jan.). Den er lysere enn beregnet!
    2P (Encke) vil passere perihel 10. mars og kan sees på kveldshimmelen
utover februar på maks lystyrke 8.5. Denne kometen opptrer diffus til
å begynne med, men vil kondensere til en "vanlig" komet rundt maksimum.
    Det er flere kometer i 2017, men ugunstige for oss.
    Som jeg har omtalt før, vil jeg anbefale observasjoner av utbruddskometen
41P (Tuttle-Giacobini-Kresak) med en usikker mag. 5-6 i maksimum når den
passerer nærmest Jorden!!

    Dersom jeg har gjentatt meg selv endel, skylder jeg på alderen!!

    Hilsen Per-Jonny.