[TAF-lista] Romfartens erobring!

Per Jonny Bremseth mpkris at online.no
Ons Juni 21 12:01:14 CEST 2017

Hei!

    I år blir jeg 69 år og husker godt begynnelsen til romfarten! Min far viste meg Sputnik 1 på stjernehimmelen i slutten av 50- årene og Vostok med hunden Laika.
Han kunne se fra avisen hvor den skulle gå over himmelen og tidspunkt. Han sa at den ville dukke opp over Vanvika og høyt over himmelen (Sputnik 1).
    Da var det ingen andre satelitter selvfølgelig å se på himmelen.

    Jeg fulgte også intenst med på Geminiprosjektet utover 60-tallet, men høydepunktet  kom i 1969 selvfølgelig, da Armstrong, Buzz Aldrin og Collins skulle lande
på selve månen. (Collins var hele tiden i bane rundt månen). Radioen og TV refererte Jan P. Jansen fra Housten og Erik Tandberg fra Oslo.
    Jeg satt hele natten og fulgte med på radioen.Imellom var det musikk om månen, "blue moon" og andre melodier.

    Med kabinen full av alarmer, landet de omsider, etter mye om og men i "Stillhetens hav".

    Resten av Apollolandingene fulgte jeg også godt med utover i begynnelsen av syttitallet.  Astronautene er gamle nå, men blir aldri "avdanka". De gjorde
en bragd med livet som innsats og er store pionerer innen romfart!

    Per-Jonny.