[TAF-lista] Medlemsmøte på mandag: Om stjernekart-programmer + diverse

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Ons Nov 29 22:19:00 CET 2017

På førstkommende mandag har vi årets siste medlemsmøte.

I tillegg til sosialt samvær og prat blir det en liten introduksjon til
to anbefalte stjernekart-programmer som kan brukes for å orientere seg
på himmelen. Dessuten blir det en liten bolk med filmvisning, og en bolk
med diskusjon med åpning for spørsmål blant møtedeltagerne. De som har
bestilt himmelkalenderen kan hente den på møtet.

Tid: Mandag 4. desember kl 19
Sted: Auditorium R9 i Realfagsbygget på Gløshaugen.

"Stjernekart-programmer + video og åpen diskusjon", av Erlend
Rønnekleiv, TAF
Sammendrag:
Stjernekart-programmer er et nyttig verktøy når man skal finne fram på
himmelen eller planlegge observasjoner. Jeg vil kort demonstrere
programmene "Cartes du Ciel"  og "Sky Safari", som jeg selv er godt
fornøyd med. Det første er for PC (Windows, Linux, Mac) og det andre for
mobil og nettbrett (Android, iOS).

Videre skal vi se noen historiske og ganske artige utdrag fra NRKs
skolekringkasting om astronomi fra 1969 og 1972. Vi har også noen DVDer
med moderne populær-astronomiske foredrag i bakhånd, men det er ikke
sikkert vi rekker å se på noe av dette.

Til slutt blir det generell diskusjon og spørsmål om alle slags
astrorelaterte tema.

Etter møtet blir det kaffe og kaker.

Velkommen!

Vennlig hilsen