[TAF-lista] [obs.kveld] Kometen i kveld kl 21:00

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Sön Dec 16 20:18:46 CET 2018

Søk etter Leira kirkegård på Google maps hvis dere lurer på hvor det er.
-------- Opprinnelig melding --------Fra: Birger Andresen <andresen.birger at gmail.com> Dato: 16.12.2018  13:01  (GMT+01:00) Til: taf-lista <taf-lista at nvg.ntnu.no> Emne: [TAF-lista] [obs.kveld] Kometen i kveld kl 21:00
Jeg drar til P-plassen ved Leira kapell i kveld kl 21:00 med mine
prismekikkerter for å gi dere mulighet for å se komet Wirtanen. Ta med
slekt og venner og prismekikkert eller andre transportable teleskop med
stort synsfelt.

Jeg regner med ar vi er ferdige en gang mellom 21:15 og 21:30, litt
avhengig av hvor mange som kommer og hvor mange kikkerter vi har.

Jeg så kometen på fredag kveld. Den var lett å se, men egentlig en
skuffelse siden den bare var en strukturløs rund «sky». Den var rett og
slett kjedelig.

Månen blir litt plagsom i kveld, men vi får håpe kometen ikke drukner helt
i lys himmelbakgrunn.

Værmeldingen er ikke helt bra, men vi trenger kun et hull i skydekket i
rett retning av og til.

    - birger andresen (telefon: 489 59 934)