[TAF-lista] Jupiter og Mars (samstilling).

Per Jonny Bremseth mpkris at online.no
Sat Jan 6 14:07:34 CET 2018

Heisann !

    Jeg hadde griseflaks i morges, det var litt skyet, men i sør fikk jeg
en skikkelig klar himmel, så jeg fikk se samstillingen mellom Jupiter
og Mars!!
    De stod bare 1/4 grad fra hverandre, omtrent det samme som
observasjonen jeg hadde 5. oktober, da Mars passerte Venus .
    Jeg observerte med både blotte øye og i 10 x 50 prismekikkert
og laget tegning begge ganger.
    Det var i dag planetene var nærmest hverandre, og det var
såvidt de kom fram over naboens hustak! De lå lavt på himmelen.
    Har andre på TAF- lista sett samstillingen?

    Per-Jonny.