[TAF-lista] Husk måneformørkelsen på fredag!

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Ons Juli 25 15:01:27 CEST 2018

Jeg minner om den totale måneformørkelsen som skjer på kvelden
førstkommende førstkommende fredag. I følge værmeldingen for Trondheim
så er det er håp om klarvær. Selv skal jeg være på hytta på Røros, og
jeg kommer til å ha med meg en prismekikkert og et lite teleskop dit.

Månen er formørket av jordskyggen når den står opp kl 22:20 denne
kvelden. Den glir ut av jordskyggen mellom kl 23:13 og 00:19. I dette
tidsrommet står den fra 3 til 6 grader over horisonten. Sett fra månen
vil sola fortsatt være delvis formørket en stund etter dette, og de
aller siste restene av skygge forsvinner først i det månen står ca. rett
i sør kl 01:30.

Den mest interessante perioden å observere på er nok fra kl 23 og fram
til litt over midnatt. Man må finne et sted med svært lav horisont mot
sør - sørøst.

Hilsen Erlend