[TAF-lista] Første bilde av et svart hull

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Tors Apr 11 01:43:05 CEST 2019

Her er min versjon av M87 tatt fra Bratsberg i natt (400mm teleskop, 35
minutt):
http://www.eronn.net/astro/forumposts/M87-35min-2019-04-10_v1crop.jpg

Jetstrømmen som sendes ut fra kjernen kan ses ganske tydelig hvis man
zoomer inn. Oppløsning i underkant av 2 buesekund er respektabelt for
trønderhimmelen! Radioteleskop-arrayet EHT oppnådde altså ufattelige 20
mikro-buesekund! Det tilsvarer å løse opp en mikrometer på 10 km avstand.

Mitt M87-bilde inneholder en haug med andre galakser fra Virgohopen.
Hele bildet kan ses her:
http://www.eronn.net/astro/forumposts/M87-35min-2019-04-10_v1.jpg

Erlend R