[TAF-lista] Planetarie-foredrag "Astrofotografering fra Trondheim" - Gratis for TAF-medlemmer

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Fre Mars 29 21:16:15 CET 2019

Førstkommende torsdag skal jeg holde foredrag i Planetariet på
Vitensenteret om astrofotografering og astrobilder. Jeg kommer til å
fortelle litt grunnleggende om ulike fotograferingsteknikker, og
deretter vise astrobilder kombinert med at vi reiser utover i
verdensrommet på planetarieskjermen.

    *Astrofotografering fra Trondheim*
    Torsdag 4. april kl 19-20 på Vitensenteret, Kongens gate 1.

    Hvordan ta flotte bilder av nattehimmelen med enkle midler? Hva blir
    mulig hvis man investerer i avansert utstyr og bygger et dedikert
    fotoobservatorium like utenfor Trondheim? Eller hva med å leie på
    teleskoper i mer skyfrie strøk andre steder på kloden som man
    fjernstyrer via internett?

    I løpet av dette foredraget med Trondheim Astronomiske Forening vil
    du få en innføring i hvordan man kan ta bilder av nattehimmelen ved
    hjelp av et amatørkamera, ordinære linser og en enkel montering som
    kompenserer for jordrotasjonen. De vil også gå gjennom andre
    teknikker som er populære blant amatører, og fortelle om
    fotoobservatoriet som de har bygget i Bratsberg like utenfor Trondheim.

    Bli med på en reise utover i Solsystemet, gjennom Melkeveien og til
    fjerne galakser hvor vi besøker ulike objekter som er fotografert
    fra Trondheim Astronomiske Forenings observatorium.

Arrangementet er åpent for alle, men *TAF-medlemmer får tilbud om gratis
billett. *Dere må da sende en e-post til meg og få en kampanjekode som
brukes ved bestilling. OBS: Det er viktig at de som reserverer
gratisbillett faktisk bruker den. Dersom noen blir forhindret ønsker jeg
beskjed, helst i god tid, slik at plassen kan tilbys til andre.

_Billetter bestilles her: _
https://vitensenteret.hoopla.no/sales/astrofotografering-trondheim

Vennlig hilsen,
Erlend Rønnekleiv, TAF