[TAF-lista] Medlemsmøte neste onsdag: Vårt galaktiske nabolag

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Tors Nov 7 14:20:35 CET 2019

Neste onsdag blir det TAF-møte med foredrag av Terje Bjerkgåden (TAF) om
vårt galaktiske nabolag, fra vår lokale galaksehop og ut gjennom den
enda mys større Virgo-superhopen. Som vanlig blir det ufrmell astroprat
og enkel servering for de som har tid etter møtet. Sett av kvelden!

Tid: Onsdag 13/11 kl 19
Sted: Auditorium EL6 på Gamle Elektro, Gløshaugen.
Inngang fra O.S. Bragstads plass: https://goo.gl/maps/VwT6zD3qoWP2

    *Vårt galaktiske nabolag, *ved Terje Bjerkgård, TAF/_
    _/

    /_Sammendrag:_ I foredraget vil jeg fortelle om vårt nærmeste
    galaktiske nabolag og i særdeleshet den "Lokale Gruppen", som er
    betegnelsen på den gruppen av galakser som Melkeveien tilhører.
    Galaksene, som med smått og stort teller mer enn 50, holdes sammen i
    en gruppe av innbyrdes tyngdekrefter. Gruppen er 10 millioner lysår
    i diameter og inneholder anslagsvis 2 billioner solmasser. Gruppen
    inneholder to store spiralgalakser, nemlig Andromedagalaksen og
    Melkeveien en mindre spiralgalakse, Triangulumgalaksen. Resten er
    dverggalakser. Jeg vil fortelle om galaksene og også om hvor og
    hvordan de kan observeres.
    /

    /Sammen med flere nærliggende galaksegrupper og galaksehoper er vi
    knyttet til en superhop av galakser; Virgosuperhopen. Jeg vil
    fortelle om strukturen i denne superhopen og hvordan denne igjen er
    bundet til de virkelig store strukturene i Universet. Gruppene og
    hopene i vår superhop inneholder mange kjente galakser og hvordan
    disse er fordelt vil jeg også komme inn på. Jeg vil også fortelle om
    hvordan disse finnes på himmelen og hvordan de kan observeres.
    /

    /Etter møtet serverer vi som vanlig kaker og kaffe/te/brus/farris./

Vennlig hilsen
Erlend Rønnekleiv, møtekoordinator for TAF