[TAF-lista] Planetarium - Stellarium

Gerrit Overweg gerrit at overweg.org
Tis Dec 1 18:30:04 CET 2020

Hei dere,

Jeg husker ikke helt når vi var som taffere sammen på planetariet, enten
ved jubileumskonferansen et par år siden,
eller om det også var nærmere i tiden.
Det jeg er ute etter var opplevelsen som ble lagt inn i fremvisningen med
en tur ut av solsystemet. Jeg husker
jeg ble imponert over forvandlingen av de 2-dimensjonale zodiakale
stjernesammensetninger.
Jo lengre vi beveget oss innover Melkeveien jo klarere et 3-dimensjonalt
bilde oppstod (ved hjelp av
forbindelseslinjene mellom de stjerner som er del av et bestemt
dyrekretsbilde.
Nå sitter jeg her med Stellarium og forsøker å finne ut om noe lignende kan
oppleves i dette programmet.
Kan noen hjelpe meg med å finne ut dette? Eller finnes det andre
astronomiprogrammer som kan dette?
Om dette overhode ikke er mulig, kan man "bestille" bestemte astronomiske
turer på planetariet?

med hilsen.
Gerrit.

*   Gerrit Overweg,*   [image: 📪]  *Hans Collins veg 7, NO-7053 Ranheim*
   [image: 📱].  +47 99770870
   📧p   gerrit at overweg.org