[TAF-lista] Flere selger EQ6-monteringer!

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Mon Feb 17 00:14:58 CET 2020

Lars Johannes Johansen har nå annonsert en *brukt **EQ6* for kun 5000 kr
på TAFs facebook-gruppe. Hvis noe er interessert som ikke er på FB så
kan jeg formidle kontakt. Monteringen selges sammen med mye bra
tilbehør, bl.a.:
- Orion Starshoot s-hv USB-kamera, med Autoguider-tilkobling for montering.
- 1.25" H+O+S smalbåndsfilter, R+G+B fargefilter, og diverse andre
uspesifiserte filtre.
- Meade DSI Pro III s-hv kamera med RGB filterholder. Dette er ikke
siste skrik, fungerer antagelig.

Kikkertspesialisten har samtidig har gitt beskjed om at prisen for den
demobrukte *AZ-EQ6GT* er redusert til 15 000 kr.

EQ6 og AZ-EQ6GT er sammenlignbare monteringer. Vesentlige fordeler ved
AZ-EQ6-GT er at den kan bære litt tyngre utstyr (anbefalt maks 25kg[vs.
20kg for EQ6] for visuell bruk, litt over halvparten for foto) og at den
har enkodere som gjør at GoTo-systemet fortsatt vet hvor teleskopet
peker hvis man løsner klutsjene og flytter det manuelt. En svakhet med
begge er at skjermen til håndkontrolleren blir dårlig når temperaturen
faller under frysepunktet.

Husk at for å nyttegjøre seg slikt utstyr trenger man klar og mørk
himmel, teknisk interesse og tålmodighetog mye tid, i tillegg til varme
sko!

Erlend