[TAF-lista] Eksplosjon nær sort hull

Tore Martin Madsø Hauan tore.hauan at gmail.com
Fre Feb 28 11:07:48 CET 2020

Hei Stein,

Med fare for å virke belærende her så prøver jeg å forsvare journalisten.
Lysår er ikke en tidsangivelse men avstand. Det tilsvarer så langt som
lyset beveger seg på et år. I vakuum en distanse på astronomiske 9 460 730
472 580,8 km. ( 9,5 * 10^12 km )
Krateret har altså en utstrekning på beskjedne 15 * 100 000 * 9,5 * 10^12
km = 1,42 * 10^19 km.
Tallene blir muligens mer håndfaste hvis du bruker parsec som avstandsenhet
(3,26 lysår).
Da har Krateret en utstrekning i underkant av 5 millioner parsec.

Hvor lang tid det tar for krateret å oppstå avhenger vel bare av energien
som benyttes. Jo mer energi jo kortere tid for å 'sprenge' et krater av en
gitt størrelse.

Tore