[TAF-lista] Betelgeuse i historisk superminimum!

Per-Jonny Bremseth mpkris at online.no
Sat Jan 11 10:12:34 CET 2020

Heisann!

Jeg fikk en fin klar himmel mellom drivende skyer i går kveld.
Stjernen var tydelig svakere enn vanlig , nesten som Bellatrix.
Jeg brukte Aldebaran (0.9 mag.) og Bellatrix (1.6 mag.) til
Sammenligning, og mente at lystyrken var 1.5 mag..
Mulig at lystyrken har stagnert?
Månen var full i Gemini, men jeg tror estimatet gikk greit.
Jeg kunne ikke se for lenge på den rødlige Betelgeuse, bare
Hurtige blikk frem og tilbake på stjernene (Purkinje-effekten)).

Per-Jonny.