[TAF-lista] Betelgeuse i historisk superminimum!

Bjerkgård Terje Terje.Bjerkgard at NGU.NO
Ons Jan 15 14:53:18 CET 2020

Så på den i går, estimerte den til 1.4-1.5 mag, men skyene kom før jeg ble helt sikker, men tydelig sterkere enn Bellatrix.

Terje

Fra: TAF-lista <taf-lista-bounces at nvg.ntnu.no> På vegne av Per-Jonny Bremseth
Sendt: onsdag 15. januar 2020 14:19
Til: taf-lista at nvg.ntnu.no
Emne: [TAF-lista] Betelgeuse i historisk superminimum!

Heisann!

Det ser ut til å bli klarvær i kveld. Gå ut og se stjernen nå, da
Jeg tror at den er på det historiske lave minimum.
Jeg vet ikke om den kommer lavere eller om den vil bli
En supernova (lite sansynlig). Prøv også å måle lystyrken
I forhold til stjernen Bellatrix. Har den blitt svakere enn denne.
Eller har den økt ? Interesant å følge med!

Per-Jonny.  N.B.: Betelgeuse i Orions høyre skulder og Bellatrix
                                I venstre skulder (1.6 mag..)