[TAF-lista] Betelgeuse.

Birger Andresen andresen.birger at gmail.com
Tors Jan 16 16:12:42 CET 2020

Ja, husker den godt. Terje (tror jeg) og jeg observerte den iherdig  da den
blusset opp. En av de mest spennende variable stjernene jeg har observert.

Jeg fant forresten en neon-sak (fra Knut Jørgen):

https://www.nettavisen.no/nyheter/har-allerede-eksplodert/2684516.html

Der antydes det at lyset fra starten av supernovaeksplosjonen nå kanskje er
3,5-5 lysår unna oss, basert på at det vi ser nå kan være forårsaket av
starten på neon-fasen. Knut Jørgen regnet jo på supernovaer før han ble
kjendisastronom på heltid, så det er mulig modellene viser en lyssvekkelse
ved overgang til neon-fasen.

    - birger