[TAF-lista] Betelgeuse.

Per-Jonny Bremseth mpkris at online.no
Fre Jan 17 14:12:07 CET 2020

Heisann!

Det var interesant å følge diskusjonen på TAF-lista om denne stjernen!
Forbrenningen i stjernas atmosfære hørtes grei ut så langt, men
Jeg er litt skeptisk til at dette skjer nå.

Betelgeuse er en pulserende kjempestjerne, så det kan jo hende
At den nedgangen i lystyrken vi ser nå kan skyldes materiale
(ekstra mye) som er slynget ut og dekker store deler av stjernen!

Jeg tror nok at vi i første omgang får rette blikket mot stjernen
T Corona Borealis, som er ventet å eksplodere når som helst!
Denne rekurente novaen har hurtige utbrudd og kan nå
En lystyrke på mag. 2.

Superminimumet til Betegeusa er io imidlertid meget interesant, men
Vi får se i løpet av 1,5 – 5 år da. Jeg venter så gjerne!!

Per-Jonny.