[TAF-lista] Betelgeuse, en semiregulær variabel stjerne.

Per-Jonny Bremseth mpkris at online.no
Mon Jan 27 14:31:47 CET 2020

Heisann!

Kjempestjernen Betelgeuse er pulserende og varierer med
Flere perioder. Det er hovedsakelig to variasjoner, den ene
Er på ca. 5,6 år, og den andre på ca. 445 dager.
Dersom minimum for sistnevnte er ekstra lav, og samtidig
Sammenfaller med 5,6 års-periodens minimum, kan dette vi
Nå ser være mulig. Jeg forstår det slik, at dette skjer nå i
Disse dager.
N.B.: «Jeg er ingen astronom, men bare later som!»
Korriger meg dersom noen mener noe annet!!

Per-Jonny.