[TAF-lista] NOVA CYGNI 1975 fremdeles den lyseste!

Per-Jonny Bremseth mpkris at online.no
Sön Nov 29 12:05:22 CET 2020

Heisann!

I forbindelse med novaen som opptrer i stjernebildet Perseus nå,
Vil jeg også nevne den uforglemmelige novaen i 1975 som dukket
Opp i stjernebildet Cygnus, ca. 5 grader opp til venstre for stjernen
Deneb.
    Jeg kunne finne den uten å vite om oppdagelsen like før av  en
Japaneser. Jeg ringte Harestua observatoriet og fikk bekreftet at
Den var  oppdaget fra Japan.
    Lystyrken ved maksimum var hele + 1,9 mag., omtrent som
Polarstjernen. Jeg fulgte stjernen med lystyrkevurderinger i lang
Tid etterpå også, og hadde 36 observasjoner før jeg ga meg.
Lyskurven ble publisert i «Amatørastronomen» sammen med
B.H. Granslos 10 observasjoner. Vi hadde godt samsvar på kurven
Mellom oss,
Det har siden ikke vært en så lys nova på de 45 årene som har gått!

Per-Jonny.