[TAF-lista] Perseidene et aktive.

Birger Andresen andresen.birger at gmail.com
Fre Aug 6 01:29:17 CEST 2021

Jeg så for ca 15 minutter siden en flott meteor fra Perseidene. Jeg sjekket
TAF kameraene på Strinda VGS, og de hadde fått den med. Se «Siste
registreringer» på sidene til Norsk Meteornettverk. Det er den som er
registrert 5. aug kl 23:06:14 UCT:

http://norskmeteornettverk.no/meteor/20210805/230614/

Trykk på bildet for å se videoen.

Det er to til det fra våre kameraer fra litt tidligere samt en til fra ca
et døgn siden også.

Maksimum for Perseidene er 12-13 august.

Normalt kommer de sterkeste stjerneskuddene fra Perseidene tidlig i
aktivitetsperioden; dvs nå og de neste dagene. Vesentlig færre enn ved
maksimum, men desto finere.

Lykke til med klare, spennende netter i helga. Liggestol eller campingseng
er den mest behagelige observasjonsmetoden.

Nettene er lyse i Trondheim nå, så du kan like godt observere fra byen.
Hold bare gatelys og annen lysforurensning utenfor synsfeltet.

    - birger