[TAF-lista] 25 år siden komet Hyakutake !

Per-Jonny Bremseth mpkris at online.no
Ons Mars 31 14:04:34 CEST 2021

Heisann!

Det er helt utrolig at det har gått hele 25 år siden denne nærgående kometen
Passerte! Den passerte «bare» ca. 13 mill.km. fra oss og var egentlig en liten
Komet, men på grunn av nærheten ble den meget interesant.
I disse dager i mars måned for 25 år siden passerte den på stjernehimmelen
I full fart på bare ca. en uke. Den utviklet en av historiens lengste komethale
Og hadde en lystyrke på mag. 0,00.
I teleskopet ble det sett utstrømninger av støv fra kjernen, som forsvant
Etter hvert mot halen og sjokkbuer mot solen.
Kometens koma var omtrent sirkulær den første tiden, men ble senere
«rakettformet».
I min logg fra 26. mars 1996 ser jeg at kometen beveget seg  hurtig mellom
Stjernene. Jeg benyttet 50x forstørrelse med et felt på 40 bueminutter.
I løpet av en time passerte komethodet over dette synsfeltet , så jeg kunne
Se bevegelsen fra sekund til sekund. Jeg har aldri sett et himmel objekt
Bevege seg så fort!!

Per—Jonny.                GOD PÅSKE!!