[TAF-lista] Vi ønsker foredragsholdere for 2023

Tom Kristiansen kristiansen.tom at gmail.com
Mon Nov 7 15:29:23 CET 2022

Hei TAF-medlemmer!

For medlemsmøtene i 2023 ønsker vi forslag til foredragstemaer og også
gjerne nye foredragsholdere. Hvis du kunne tenke deg å holde et foredrag
eller astro-relatert innlegg på et møte så hadde det vært svært velkomment!

De fleste av foredragene holdes av TAFs egne medlemmer og vi tror det kan
være interessant for flere å bidra på medlemsmøtene med temaer som de selv
synes er spennende eller kunne ha interesse å fortelle om. Det kan f.eks
være opplevelser under stjernehimmelen, astronomisk tema, utviklingen
innenfor raketter og romfart (historisk eller siste nytt), erfaringer med
eget teleskop eller kamera eller et sammendrag av astro-relatert stoff fra
blader eller kilder på websider.

I min egen erfaring innhenter jeg mesteparten av kunnskapen mens jeg lager
foredraget og det blir ofte svært lærerikt og interessant når man er i gang
med prosessen. I dagens samfunn finnes det mye informasjon som er lett
tilgjengelig på websider, f.eks NASA, ESA og andre kilder som f.eks
Youtube. Temaet behøver ikke å være avansert eller banebrytende og du
behøver ikke ha dybdekunnskap om temaet. Det er best om alle klarer å
forstå og følge med på hva som blir sagt. Ikke la deg skremme av tidligere
presentasjoner som har hatt mye stoff eller en gjennomarbeidet presentasjon
- det viktigste er å bidra med det astro-relaterte stoffet man selv vil i
den stilen man selv foretrekker.

Hvis vi får flere som vil holde korte innlegg/foredrag på f.eks 15-20
minutter kan vi samle beslektede temaer på et møte.

Hvis du har tanker eller forslag eller lyst til å bidra, send meg gjerne en
mail!

Med vennlig hilsen,
Tom Kristiansen
Tur- og Møtekoordinator for TAF