[TAF-lista] Medlemsmøte tirsdag 22.november (19:00) : foredrag av Tom Kristiansen om romteleskopet James Webb (JWST)

Tom Kristiansen kristiansen.tom at gmail.com
Tis Nov 15 13:51:55 CET 2022

Hei alle TAF-medlemmer,

En liten korreksjon: Jeg kom i skade for å skrive feil auditorium på
møteinnkallingen for 22.november i år.
Riktig auditorium skal være *EL3*, (*ikke EL6*). Altså samme auditorium vi
har brukt de siste møtene i år.

Med vennlig hilsen,
Tom Kristiansen

På tirsdag i neste uke, 22.november, skal jeg holde et foredrag om
romteleskopet James Webb (JWST) og gi en oppsummering av høydepunktene av
hva som har kommet ut av romteleskopet siden oppstart på vårparten 2022. Se
frem til flotte bilder og et infrarødt "dykk" inn i universets barndom.

Tid: Tirsdag 22/11 kl 19
Sted: Auditorium EL6 på Gamle Elektro, Gløshaugen.
Inngang fra O.S. Bragstads plass: https://goo.gl/maps/VwT6zD3qoWP2

*Romteleskopet James Webb, *ved Tom Kristiansen, TAF

*Sammendrag: James Webb romteleskopet (JWST) ble skutt opp i fjor ved
juletider og har allerede fra sitt tilholdssted rundt Lagrange-punktet, L2
gitt oss en ny rekke oppdagelser og spektakulære bilder. **Siden 90-tallet
har Hubble-teleskopet servert vitenskapen mange 'indrefileter' og flotte
bilder, og JWST tar nå opp stafettpinnen med dypere og mer detaljert
innsikt fra sine hypersensitive infrarøde kameraer. *

*Jeg skal gi en kort redegjøring på teleskopets oppbygning og instrumenter
og så skal vi ta en lettbeint gjennomgang av høydepunktene så langt i 2022
med NASA/ESA/CSA's bilder av stjernetåker, galakser og planeter i et nytt
lys.*

*Etter møtet serveres vi som vanlig kaker og kaffe/te/brus/farris.*

Vennlig hilsen,

Tom Kristiansen, Møtekoordinator for TAF