[TAF-lista] Stjerneskudd i helga

Birger Andresen andresen.birger at gmail.com
Tors Aug 10 12:51:34 CEST 2023

Preseidene i august (maks 12./13. aug) og Geminidene (maks 13./14. desember) er årets to desidert beste stjerneskuddsvermer. Dessverre er det fremdeles lyse netter ennå i Trondheim, men de sterkest blir synlige. Månen sjenerer ikke.

Mørkest fra midnatt til ca kl 02. Beste natt er natta mellom 12. og 13., altså natt til søndag. Men natt til fredag, lørdag og mandag kan også gi bra utbytte, spesielt lengre sør hvor det er helt mørke netter.

Utstyr: liggestol eller campingseng er perfekt. Det går an å stå oppreist også (slitsomt i lengden; stiv nakke) eller legge seg ned på bakken om den er tørr nok (evt med plast som underlag - oppkuttet søppelsekk for eksempel). Nok klær og pledd/sovepose. Lue? Ingen kikkert, bruk bare øynene.

Sted: Mørkt sted uten gatelys eller andre plagsomme lyskilder. Ikke kritisk å dra ut i ødemarka siden himmelen uansett ikke er helt mørk, med mindre du er godt sør for Dovre.

Synsfelt: Se mot mørkt og mest mulig skyfritt (ja, det var det da…) område høyt oppe på himmel mot sør/sørøst.

Hva: Lyspunkter som beveger seg veldig fort over himmelen. De langsomme er fly og satellitter (mest det siste). Typisk synlige fra noen tidels sekunder til et par sekunder. Alle banene kan forlenges bakover til området mellom Perseus og Cassiopeia, men de kan blusse opp langt unna dette området. Noen kan etterlate røykspor som varer fra noen sekunder til flere minutter. Mange er svake, men noen kan være mye sterkere enn de sterkeste stjerner og planeter.

Lykke til. Husk du kan ønske deg tre ting hver gang du ser et stjerneskudd. Det ene ønsket bør være å få se to nye stjerneskudd innen 10 minutter. De to pr stjerneskudd andre ønskene dine skal jeg ikke blande meg oppi.

Gidder noen å stappe dette ut på Facebook også? Med mindre Perseidene allerede er annonsert behørlig der. Jeg er ikke aktiv der eller på andre sosiale media. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det har aldri fenget meg. Utleder heller formelen for løsning av annengradsligninger eller setter opp trippelintegralet for volumet av ei kule. Skikkelig nerd altså, huff og huff.

- birger