[Trondheim] VARSEL om mulig nedetid på hjemmesider og mysql mandag kl. 18

Gunnar René Øie gunnarre at nvg.ntnu.no
Fri Feb 23 17:49:37 CET 2007

VARSEL om mulig nedetid på hjemmesider og mysql mandag kl. 18 grunnet
enkelte endringer. Hvis ting ikke fungerer innen kl. 22 så ruller vi
tilbake og prøver igjen en annen dag.

Konsekvens for brukerne:

  Hjemmesidene dine og evt. mysql-baser kan bli noe ustabile og ikke
virke imens vi setter ting opp. Hvis vi er heldige blir nedetiden 0,
men det kan hende at vi trenger noe lengre tid. Brukernes filer vil
til enhver tid være tilgjengelige ved innlogging på hagbart og våre
andre brukermaskiner. Det er bare mysql, web og tyrell som rammes.

Grunn:

home.nvg.org (tyrell) skal få oppgradert mysql og php. Dette
innebærer at en del biblioteker og støttefiler må oppgraderes, noe
som kan brekke også vanlige statiske hjemmesider.

Vi har tenkt å sette opp en speilet mysql (ikke cluster, men dual-
master replication) for å øke tilgjengelighet, oppetid og hastighet
på mysql. Dette gjøres ved å sette opp både tyrell og romeo-klive som
mysql-mastere og sette dem som slaver av hverandre. mysql.nvg.ntnu.no
vil fremdeles peke på romeo-klive. Bruksanvisning på hvordan man
bruker dette vil komme på nett senere, men eksisterende
databasekoblinger og hjemmesider vil fortsette å fungere uten at noen
trenger å gjøre noe med dem.

Utkast om hvordan det kommer til å virke:

Jeg setter opp et DNS-navn som heter mysql-pool.nvg.ntnu.no eller noe
slik som gir en round-robin til alle mysql-tjenere.

Man kan trygt bruke mysql-pool til transaksjoner som oppfyller et av
disse kriteriene:
1) Man leser fra basen.
2) Man skal sette inn en ny rad i databasen
3) Man skal endre på en rad i databasen, men vet at ingen andre
programtråder endrer på innholdet i den samme raden.

Man bør ikke bruke mysql-pool.nvg.ntnu.no til koblinger som kan endre
samme rad samtidig i to ulike maskiner/tråder. Hvis man skal endre på
rader fra et fler-trådet system, så anbefales det å koble til en
enkelt maskin for disse transaksjonene - jeg tror dette vil gjelde
mange php-script som potensielt kjøres på flere tråder samtidig - jeg
vet ikke om det gjelder MediaWiki.

Hvis en myql-tjener går ned, vil de scriptene som bruker mysql-pool
skifte automatisk over til den som virker, mens en drits-person blir
nødt til å peke mysql.nvg.ntnu.no til den serveren som virker
manuellt. Hvis vi vil ha HELT automatisk fail-over må vi til med
dynamisk DNS, og det kan jeg ikke noe om.

mvh. Gunnar René Øie
gunnarre at nvg.org