[TAF-lista] Medlemsmøte i kveld kl 19: "Onkel Toms observatorium"

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Mon Jan 7 08:50:39 CET 2019

Jeg minner om medlemsmøtet i dag kl 19. Tom Kristiansen vil fortelle
omdet semi-automatiserte observatoriet som han har bygget på gården
Øfsti i Stjørdal. Her bedriver han avansert astrofotografering, og vi
vil bl.a. får se en rekke flott astrobilder. Møtet etterfølges av sosial
prat og kaffe og kaker.

Foredraget vil bli fulgt opp av en TAF-ekskursjon til Øfsti senere i
vinter, fortrinnsvis på en stjerneklar kveld. Dette må gjennomføres mens
Tom er hjemme fra offshorejobb. Perioden 7.-24. mars er aktuell. I
tillegg til omvisning og demonstrasjon av utstyret planlegges det bl.a.
live-projisering av astrobilder på låveveggen. Det vil være mulig å
sette opp eget utstyr eller observere visuelt gjennom andres teleskoper.

Tid: Mandag 7. januar kl 19.
Sted: Auditorium EL1 i Elektrobygget på Gløshaugen.
Inngang fra O.S. Bragstads plass: https://goo.gl/maps/VwT6zD3qoWP2 . EL1
ligger i andre etasje bak de store auditoriene EL5 og EL6. Hold til
venstre når dere kommer inn i glassgården.

"Onkel Toms observatorium", ved Tom Kristiansen, TAF
Sammendrag: Jeg vil fortelle om observatoriet på gården Øfsti i
Stjørdal, utrustningen og bruken av det. Som innledning forteller jeg om
erfaringer med enklere "portabelt" utstyr i startfasen - som etter hvert
motiverte til å satse på på et mer permanent oppsett. Dere får se bilder
som er tatt de siste to årene, og jeg vil fortelle litt om de
astronomiske objektene som er avbildet. Noen av bildene er tatt ganske
nylig. Andre ble tatt i 2017, men vært gjennom ny bildeprosessering de
siste månedene. Alt bildematerialet blir kanskje ikke helt ferdig
prosessert til foredraget, men de vil bli vist som ‘work-in-progress’.
Mot slutten av foredraget drøfter vi den planlagte TAF-ekskursjonen til
Øfsti.

Etter foredraget serverer vi som vanlig kaffe/te, brus/farris og kaker.

Velkommen!
Erlend Rønnekleiv, TAF møtekoordinator