[TAF-lista] Ekskursjon til Observatoriet på Øfsti - Kjørerute og praktisk info

Erlend Rønnekleiv erlend.ronnekleiv at eronn.net
Fre Mars 8 18:59:19 CET 2019

Nedenfor er oppdatert informasjon fra Tom, bl.a. med lenker til
kjørebeskrivelse på google maps.
Erlend
--------

Som tidligere annonsert på TAF-møtet i januar, velkommen på
*TAF-ekskursjon til Øfsti, Stjørdal, **kl 1930-2130*. Vi satser nå på
enten*søndag eller mandag* (10-11.mars).

Været er for utrygt for lørdag 09.mars. Selv om det er et ørlite tidsrom
med lovende varsel så er det et snikende skylag tett opp til de aktuelle
tidene. Siden folk flest har planer på lørdags kveld uansett er det best
å "frigi" denne kvelden og heller satse på søndag eller mandags kveld
istedet. Mandag virker mest sannsynlig slik det ser ut nå.

De som selv vil følge med på været kan følge denne linken til detaljert
time-for-time 2-dagers varsel for Øfsti:
https://www.yr.no/sted/Norge/Trøndelag/Stjørdal/Øfsti~2335560/time_for_time_detaljert.html
<https://www.yr.no/sted/Norge/Tr%C3%B8ndelag/Stj%C3%B8rdal/%C3%98fsti~2335560/time_for_time_detaljert.html>

*Kjørebeskrivelse Øfsti, Stjørdal Sørsideveien 596:*
1. Fra Trondheim sentrum: 40km. Kjør mot Værnes og ta av til høyre mot
flyplassen.
2. I rundkjøring ved Værnes flyplass, ta til høyre mot Selbu i retning
Scandic Hell.
3. Kjør over Hell-brua og rett etter brua, ta av til høyre mot Selbu.
Kjør i 900m under brua forbi Prix mot Selbu.
4. Etter 900m kommer man til et veikryss, ta av til venste mot Hegra i
retning Lånke Kirke.
5. Kjør 5.9 km langs elva til det åpner seg en stor slette. Sørsideveien
596 består av et lys-beige hus og en liten låve. Låven ligger mellom et
blått og et lys-beige hus. En stor søyle-osp er ved innkjøringen. Jeg
kommer til å sette ut et par fakkelbokser ved veien.

Siden jeg ikke kan legge med vedlegg finner dere linker for bilder av
kjørebeskrivelse under:
https://drive.google.com/file/d/16QImy4j8yz1GLR1XGG_IbGoRCrUW2mY3/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1uJ8bJzFndnESxgSP75qZ3utUZdG-SZTk/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/13QVs_v6-uaz_Jy2HAQ0TwT1HzRr7jWgq/view?usp=sharing

OBS: Ikke tast inn "Sørsideveien 596" i Google Maps. Skriv heller
"Øfstibekken", som ligger bare 100m før husene våre. (Taster man inn
husnummeret direkte guides man 1000km lengre nord, til Bjerkvik i Nordlad.)

Parkering er primært rett frem i avkjøringen mellom det lyse huset og
låven. Det er begrenset parkeringsplass, så det vil bli litt trangt hvis
det er flere enn 5-6 biler. Observatoriet er det lille huset bak låven.

*Kjernetid er 1930-2130, men man kan fint komme fra 1800 *hvis man har
egen kikkert man vil sette opp eller man vil være tidlig ute. Jeg er nok
fortsatt travelt opptatt med å kjøre i gang utstyret, men dere får bare
følge på og kikke litt over skulderen. Hvis det fortsatt er klarvær,
kommer jeg til å ha utstyret kjørende hele kvelden så det er ingen
stengetid. Man drar selv når man føler for det.

I kontrollrommet er det varmt, men vi er fortrinnsvis oppe på
'astroverandaen' der vi er utsatt for vind. *Kle godt på dere *med
vinterhabitt.**Hvis det er vind fra nord-øst er denne ofte sur, kald og
insisterende. *På låven skal vi prøve å fyre opp litt **på forhånd* slik
at folk kan søke varme der inne. Den lille baren har nok dessverre ikke
skjenke-bevilgning, men på låve-kjøkkenet er det vannkoker og
kaffetrakter der man kan brygge seg en kopp te, solbærtoddy eller kakao.
Man kan også kjøre i gang kaffe for natt-uglene. Det er toalett og
innlagt vann på låven.

Etter en liten introduksjon av de 3 forskjellige teleskop-oppsettene,
satser jeg på at vi prøver å vise noen stjernetåker og galakser på
skjermene på astroverandaen. Hvis alt går fullstendig galt med
teknikken, tar vi av kameraet og setter på okularer på
veranda-teleskopet. Hvis det er noen som har med eget visuelt teleskop,
så har har jeg et utvalg av okularer og et smart-phone adapter man kan
sette på okularet for å ta bilder fra okular. Jeg har 4 røde briller man
kan bruke for å få tvinge frem litt bedre nattsyn. I tillegg har jeg en
større prisme-kikkert (binocular) på mono-pod som man kan valse rundt med.

Jeg har ikke tid til å lese meg opp på bakgrunnskunnskap om de
forskjellige objektene, så fint om publikum kan bidra litt med trivia og
fakta om de mest fremtredende galaksene i øst og vest og stjernetåkene
langs galaktiske ekvator fra Rosette-tåken til den Nord-amerikanske
tåken. For smart-telefon, SkySafari 6 Plus (ca 85kr) er en fin Astro-App
å bruke til å få oversikt over tåker og objekter (Gratis-versjonen
SkySafari er også kjekk, men viser ikke stjernetåkene.) Sett inn
tidspunkt 2000 mandag og se hva som er synlig. På verandaen er det best
utsikt til vest og øst. Sørlig retning er begrenset av en ås og nordlig
retning begrenses av låven. F.eks er ikke Orion-tåken synlig da denne
blokkeres av åsen.

For de som ikke kan delta, er det er mulighet for å gjenta dette til
høsten hvis det skulle være av interesse eller hvis været forkludrer alt
nå i mars.

Clear Skies,
Tom