[TAF-lista] Ekskursjon til Observatoriet på Øfsti - Kjørerute og praktisk info

Tom Kristiansen kristiansen.tom at gmail.com
Fre Mars 8 13:11:24 CET 2019

Som tidligere nevnt, velkommen til TAF-ekskursjon på Øfsti, Stjørdal:
1930-2130, en av kveldene Lørdag-Søndag-Mandag.(9-11.mars.)

Spamfilteret for TAF likte visst ikke vedlegget på værvarselet jeg prøvde å
sende ut i går kveld så denne kjørebeskrivelsen kommer på ren tekst og
følger på med en separat mail med bilder av kjøreruten. Hvis de ikke kommer
igjennom kan jeg kan sende disse til kjørekoordinator som kan videresende
videre til sjåfør/navigatører.

Kjørebeskrivelse Øfsti, Stjørdal Sørsideveien 596:

1. Fra Trondheim sentrum: 40km. Kjør mot Værnes og *ta av til høyre mot
flyplassen.*
2. I rundkjøring ved Værnes flyplass, *ta til høyre mot Selbu* i retning
Scandic Hell.
3. Kjør over Hell-brua og rett etter brua, *ta av til høyre mot Selbu*.
Kjør i 900m under brua forbi Prix mot Selbu.
4. Etter 900m kommer man til et veikryss, *ta av til venste mot Hegra* i
retning Lånke Kirke.
5. Kjør 5.9 km langs elva til det åpner seg en stor slette.
6. Sørsideveien 596 består av et lys-beige hus og en liten låve. Låven
ligger mellom et blått og et lys-beige hus. En stor søyle-osp er ved
innkjøringen. Jeg kommer til å sette ut et par fakkelbokser ved veien.

OBS: Ikke tast inn "Sørsideveien 596" i Google Maps og stol blindt på denne
-- da guides man i 1000km til opp til Bjerkvik/ Narvik. Bruk heller
*"Øfstibekken"* hvis man bruker Google Maps, det er bare 100m før husene.

Parkering er primært rett frem i avkjøringen mellom det lyse huset og
låven. Det er ikke for mye parkeringsplass, så det vil bli litt trangt hvis
det er flere enn 5-6 biler.

Kjernetid er 1930-2130, men man kan fint komme fra 1800 hvis man har egen
kikkert man vil sette opp eller man vil være tidlig ute. Jeg er nok
fortsatt travelt opptatt med å kjøre i gang utstyret, men dere får bare
følge på og kikke litt. Hvis det fortsatt er klarvær, kommer jeg til å ha
utstyret kjørende hele kvelden så det er ingen stengetid. Man drar selv når
man føler for det.

I kontrollrommet er det varmt, men vi er fortrinnsvis oppe på
'astroverandaen'  der vi er utsatt for vind. Kle godt på dere med
vinterhabitt. Hvis det er vind fra nord-øst er denne ofte sur, kald og
insisterende.

På låven skal vi prøve å fyre opp litt på forhånd slik at folk kan søke
varme der inne. Den lille baren har nok dessverre ikke skjenke-bevilgning,
men på låve-kjøkkenet er det vannkoker og kaffetrakter der man kan brygge
seg en kopp te, solbærtoddy eller kakao. Man kan også kjøre i gang kaffe
for natt-uglene. Det er toalett og innlagt vann på låven.

Etter en liten introduksjon av de 3 forskjellige teleskop-oppsettene,
satser jeg på at vi prøver å vise noen stjernetåker og galakser på
skjermene på astroverandaen. Hvis alt går fullstendig galt med teknikken,
tar vi av kameraet og setter på okularer på veranda-teleskopet. Hvis det er
noen som har med eget visuelt teleskop, så har har jeg et utvalg av
okularer og et smart-phone adapter man kan sette på okularet for å ta
bilder fra okular. Jeg har 4 røde briller man kan bruke for å få tvinge
frem litt bedre nattsyn. I tillegg har jeg en større prisme-kikkert
(binocular) på mono-pod som man kan valse rundt med.

Jeg har nok ikke all verdens astronomiske kunnskaper eller tid til å lese
meg opp på bakgrunnskunnskap om de forskjellige objektene, så fint om noen
andre kan lese seg opp og bidra litt med trivia og fakta om de mest
fremtredende galaksene og stjernetåkene langs galaktiske ekvator fra
Rosette-tåken til den Nord-amerikanske tåken. For smart-telefon, SkySafari
6 Plus (ca 85kr) er en fin Astro-App å bruke til å få oversikt over tåker
og objekter (Gratis-versjonen viser ikke stjernetåkene.) På verandaen er
det best utsikt til vest og øst. Sørlig retning er begrenset av en ås og
nordlig retning begrenses av låven. F.eks er ikke Orion-tåken synlig da
denne blokkeres av åsen.

Det er mulighet for å gjenta dette senere i høst hvis det skulle være av
interesse eller hvis været forkludrer alt denne gangen.

Været er fortsatt litt utrygt for lørdag 09.mars; litt snikende skyer og
tett opp til de aktuelle tidene. Siden folk flest har planer på lørdags
kveld er kanskje *mandags kveld mest sannsynlig* slik det ser ut nå. Men på
mandag kommer månen frem i vest, så man må nesten bare holde lørdag åpen
for muligheten - været tar ingen hensyn. Jeg sender ut oppdatering når det
blir mer sikkert. De som selv vil følge med på været kan følge denne linken
til detaljert time-for-time 2-dagers varsel for Øfsti:

https://www.yr.no/sted/Norge/Trøndelag/Stjørdal/Øfsti~2335560/time_for_time_detaljert.html

Clear Skies,
Tom