[TAF-lista] tidevann og jordskjelv

Jan-Otto Hoel jan.otto.hoel at gmail.com
Tis Feb 7 11:31:56 CET 2023

En interessant diskusjon!

Tidejord er jo ikke helt ubetydelig. Størrelsesordenen er et 10-talls
centimeter - Ikke bare vertikalt, men også horisontalt... Earth tide -
Wikipedia <https://en.wikipedia.org/wiki/Earth_tide>
Selv slike små(?) verdier kan vel tenkes å påvirke spenningene i
jordskorpen og kunne trigge et kollaps i noe som bare så vidt holdt...
- Men det finnes vel andre faktorer som betyr mye mer - og da er sjansen
liten for at det er tidejorden som blir dråpen som får det berømte glasset
til å renne over.

Mvh
Jan-Otto